De brievenbus is het nieuwe sexy!
- 80 % van de Belgen is nieuwsgierig naar de inhoud van zijn of haar brievenbus.
- 74 % van de 18 tot 34-jarigen leest een direct mailing die hij of zij per post ontvangt.
Het zijn twee opvallende resultaten uit een onderzoek dat bpost onlangs uitvoerde naar het effect van diverse communicatiedragers. Dat gedrukte mailings zo goed scoren, hoeft niet te verwonderen. Mensen zijn sowieso gevoelig voor communicatie op naam. En die betrokkenheid verhoogt alleen maar, wanneer de personalisering ook óp het drukwerk terug te vinden is.
Hoge verleidingskracht
Eerst even terug naar het onderzoek. Daaruit blijkt dat een direct mailing de beste resultaten geeft na duurdere opties zoals televisie en radio. Het is met andere woorden de beste optie in ‘Below the Line’-communicatie. Ze laat zelfs dragers als kranten, tijdschriften, sociale media, online video en online reclame achter zich. Op vlak van ‘verleidingskracht’ scoren alleen gedrukte tijdschriften en bioscoopreclame beter. En misschien wel het belangrijkste cijfer: direct mailings scoren een 7 op 10 op vlak van directe verkoop.
Kansen verzilveren
De reden voor dit succes? Uitnodigingen, pakketjes op naam, gepersonaliseerde drukwerken of doosjes: je krijgt ze letterlijk in handen. Dat prikkelt tot openen en lezen. Niet in het minst omdat dit een uniek exemplaar is dat speciaal voor de ontvanger is bestemd. Dat schept een band met de verzender. De kans op een actie of reactie stijgt hierdoor. En dus ook de kans op een bezoek, aankoop, bestelling of informatievraag.
Die kans verhoogt nog meer wanneer je het drukwerk zelf personaliseert. Want ook op je uitnodiging, flyer of mooi verpakt doosje kun je een specifieke naam laten drukken. Dat is nu eenmaal de kracht van digitaal printen. Iedereen krijgt een uniek exemplaar, exclusief aan hem of haar gericht.
Bekijk de mogelijkheden van personalisatie >
Van communie tot relatiegeschenk
Imponeren met een gepersonaliseerde brief, kaart of ander type drukwerk: het is niet alleen weggelegd voor bedrijven. Ook privé maak je graag indruk. Denk maar een uitnodigingen voor een jubileum, communie, verjaardagsfeestje, gouden bruiloft, … Of aan opgestuurde presentjes in een speciaal gevouwen en bedrukte doos. De mogelijkheden zijn legio. Tot en met goudopdruk, fluo-inkt en gepersonaliseerde houtdruk.
Kortom: alleen nog via de brievenbus?
Wel … Niet per se. Dat hangt van jouw doelgroepen, doelstellingen én … budgetten af. Een uitgebalanceerde campagne is vaak de aangewezen oplossing. Net zoals bij beleggen, leg je best niet al je communicatieve eieren in dezelfde mand. Combineer een direct mailingcampagne gerust met een onlineluik. Social advertising en een prikkelende landingspagina met call to action voor één kerndoelgroep, een geprinte mailing voor een andere. Het is perfect mogelijk. En natuurlijk … helpen wij je graag om de juiste keuze te maken.

Wil je meer info of meteen bestellen? Neem contact op met Christel Aerts via meedenker@egberghs.be of 0475 59 03 30